Liten lägesrapport om Herman!

Tanken med denna blogg är att mina nära och kära ska kunna följa Hermans utveckling trots att det är 100 mil (eller en del av Östersjön) mellan oss, så jag tänkte att det var dags att uppdatera lite.
Det är inte alltid så lätt när man har en snart 7-månaders bebis som kräver lite uppmärksamhet.

Jag börjar med lite bakgrundsinfo från graviditeten:
De första månaderna när vi gick på MVC så var min barnmorska förundrad över hur stor min mage var. Jag låg långt över medel på kurvan och hon lät alltid ytterligare en barnmorska mäta för att dubbelkolla. Eftersom min syster gick upp 33 kilo (tror jag att det var) med sitt första barn så tänkte jag att det låg i släkten att bli stor.
När månaderna gick så stannade kurvan av och när det var ca. tre veckor kvar så upptäckte hon (barnmorskan) att magen var väldigt liten istället. Vi blev skickade på ett extra ultraljud för att göra en tillväxtkontroll på bebisen, och där sa de att han vägde runt 2500 gram. Han borde nog ha vägt runt 3500 så det var lite lite.
Till saken hör att Herman var beräknad att komma 23 juli och jag är ju lärare och lyckades jobba terminen ut, så vi hade planerat att åka upp till Piteå och föda där. Anders (min sambo) skulle ta sina pappadagar och fem veckors semester så vi skulle kunna stanna ett tag.
När ultraljudet var gjort fick vi träffa en läkare som förklarade att Herman var lite mindre är han borde vara och därför ville de att jag skulle sättas igång tre dagar senare.
Jag och Anders tittade på varandra och sa: nej, det går inte. Vi ska åka till Pite.
Läkaren skrattade lite försynt och sa: nej, ni ska inte till Piteå. Jag har konsulterat överläkaren på förlossningen och ni ska ha barn på torsdag.
Vilken konstig känsla, här har man väntat med spänning i drygt åtta månader och så säger någon att vi ska ha barn på torsdag.
Vi ska ju gå hemma och längta och vänta på att vattnet går och värkarna börjar. Istället för att känna att allt är spännande och oväntat så blev vi nervösa. Shit, på torsdag.
Piteresan blev inställd, eller lagd på is, jag åkte hem och började läsa på om igångsättningar, det skulle jag kanske inte gjort. Det var ingen trevlig läsning..

Nu måste jag ta en paus så ni inte blir uttråkade, långa inlägg är tråkiga och jobbiga att läsa, jag vet...
Herman sover och jag måste in i duschen, vi hörs snart igen....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback